fredag 17 december 2010


Jultips från Isabelle Adrian

1.
Jultoddy som är underbart god

Äggtoddy 3pers

9 ägggulor
3-4 msk socker
9 cl vit rom eller konjak
blanda och värm försiktigt

2.
Tillsätt några droppar sprit i saffranet till lussebullarna, du får då mycket mer saffranssmak.

3.
Mitt bästa jultips som doftar och känns som jul är att “steka” apelsin och äppelskivor i ugnen. Dessa lägger man tillsammans med hel kanel i adventsljusstaken. Supermysigt!

4.
Vi lackar julklapparna som de gjorde förr. Det ger en speciell doft som är “jul” för vår familj – en tradition som vi älskar och aldrig kommer att sluta med!

5.
Gör en adventskalander med små paket att ge bort, jag gav bort en till min familj i år. De va väldigt uppskattat och de ser fram emot varje morgon då de ska få öppna ett nytt paket

6.
Lägg grankvistar i fönstern. Torka lite apelsinskivor i ugnen. Lägg de torkade apelsinskivorna på granriset tillsammans med lite olika nötter, kanelstänger och kardemummastjärnor. Härliga dofter och det ser jättefint ut.

7.
Världens godaste Julchai.

Koka upp mjölk på medelhög värme (om du ska koka till en kopp så häll i två koppar mjölk osv. mkt kokas bort). Tillsätt ett gott svart thè, några teskedar malen kardemumma, kanel och mortla 1-2 cm färsk ingefära och ha i allt i kastrullen. Kom ihåg att röra ofta i kastrullen så att det inte bränns fast! Koka det i ca 5 min och sila sedan mjölken från alla kryddor.
Det är LJUVLIGT gott, nyttigt och mysigt!:)

8.

När man dammsuger ska man dammsuga upp lite (läs mycket) kanel. Sen när man fortsätter att dammsuga kommer det lukta kanel överallt där man varit !!

9.
Strö kanel på spisplattan och sätt på svagvärme. Det kommer dofta JUL=)

10.
Ta en liten kastrull med lite vatten i, sen lägger jag ner 5-6 apelsinskivor och några kanelstänger. Så låter jag det koka upp utan lock och kokar det i iallafall en halvtimme. Lukten är jul för mig och det sitter verkligen i. Så kommer karln hem från jobbet och det luktar himmelskt! Testa! Är ett bra sistaminuten tips om man ska få gäster och vill att det ska lukta gott hemma.

Ha det så mysigt!

KRAM Anna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid ~~* ♥ ♥ ♥ *~~